Turistens Digitale Rejse

... og hvordan vi fanger deres opmærksomhed

Når vi agerer i rollen som turister og planlægger en rejse, et hurtigt get-away eller noget helt tredje, så benytter vi os oftest af anbefalinger fra familie og venner til at navigere mellem destinationer, hoteller, strande og lignende. Men både internettet, de sociale medier og specielt videoer bruges som inspirationskilde i forbindelse med planlægning af ens næste rejse. 

Hvis du befinder dig i et turismeerhverv, bør du overveje, hvor i beslutningsprocessen jeres digitale gæster er mest modtagelige over for inspiration fra netop jeres erhverv. I Rtrosenberg mener vi, at 3D-fotografering er en agil teknologi, der kan hjælpe de fleste slags erhverv med at øge den digitale synlighed.

OMD Danmark har skabt en model, der hedder ’Turistens digitale rejse’. Den deler beslutningsprocessen i forbindelse med rejser ind i seks forskellige faser. Den er langtfra den eneste model, der beskriver beslutningsprocesser, men det er i denne model, at vi tager udgangspunkt i denne artikel.

'Turistens digitale rejse' ser sådan ud

Turistens Digitale Rejse

Sommerens festivaler kunne være et eksempel på ECO-systemet ’in effect’. Her bliver folk trigget, når deres venner begynder at snakke om festivalerne, eller når de ser et ’line-up’ med kunstnere. Herefter begynder inspirationsfasen; “Hvilken festival vil jeg på?”, "Hvem vil jeg gerne høre?", "Skal det være i Danmark eller udlandet?". Dernæst følger planlægning med for eksempel vennerne. Her vender man mulighederne, diskuterer ’line-ups’ og kigger på økonomi, og hvis alt er, som det skal være, så ender man med at købe billetter. Punkt nummer fem er selve oplevelsen, og har man haft en positiv oplevelse, så kommer man nok afsted igen næste år – alt dette udgør ECO-systemet. 

På samme måde kan aktører i mange forskellige brancher bruge ECO-systemet til at vurdere, hvor deres produkter eller ydelser hører til, og implementere indhold i ECO-systemet ud fra disse vurderinger. Gennem undersøgelser og analyser kan man derefter afdække, hvordan man bedst tilgår sine potentielle gæster. I de første tre faser sigter Rtrosenberg eksempelvis efter at hjælpe aktøren med at nå ud til den digitale gæst igennem ‘micromoments’ – et kort øjeblik, hvor brugeren reagerer på en pludselig indskydelse, fx: “Jeg vil herhen”, “Jeg vil gerne lige vide …“, “Jeg vil gerne opleve …” og så videre.

Rtrosenberg og ECO-Systemet

1. Drømmefasen/Triggeren

I første fase af beslutningsprocessen leder brugeren ikke nødvendigvis efter en rejse. 

Her kan en video, et foto eller en tredje type indhold på de sociale medier være med til at sætte rejsetanker i gang hos brugeren. 

Da folk i højere grad end tidligere bruger digitale platforme som deres primære medier, er det oftest her, de bliver trigget. 

Hos Rtrosenberg bruger vi tit dronebilleder til at vække opmærksomheden hos de besøgende. 

2. Inspiration

Her bevæger turisten sig fra blot at drømme om ferie til at begynde at søge konkret inspiration. Det er her, at anbefalingerne fra familien kommer ind i billedet.

Rigtig mange turister henter også rejseinspiration igennem de sociale medier og YouTube. 

I Rtrosenbergs tilfælde er det oftest her, at vi anbefaler vores aktører at bruge video til at nå deres potentielle gæster. Det gør vi af to årsager – video er en god måde at vise det bedste frem på, og så er det noget, gæsterne husker, når de bevæger sig videre i planlægningen. 

3. Planlægning

I denne fase har turisten besluttet sig for en destination, og derfor begynder informationssøgningen på selve destinationen nu.

Her er det afgørende, at aktørerne på destinationen er der, hvor brugerne behøver dem, når de behøver dem. 

I den forbindelse er Rtrosenbergs bedste værktøj de digitale rundvisninger. Ved at lade gæsterne selv gå på opdagelse i de fysiske rum giver aktøren dem alt det, de skal bruge for at kunne træffe den rigtige beslutning. Samtidig sætter det sig fast i erindringen hos gæsterne.

4. Booking

I bookingprocessen skal turisten vælge mellem de forskellige hoteller og attraktioner. Informationssøgningerne sker oftest igennem OTA'er (som booking.com) og på hotellets egen side.

For attraktioner og andre aktører er det oftest igennem Google, Tripadvisor og de sociale medier, at søgningerne foregår. 

Her anbefaler Rtrosenberg, at vores aktører fylder deres digitale rundvisninger med information, billeder og videoer, der er med til at gøre valget nemmere for kunden.

5. Oplevelsen

Dette punkt siger næsten sig selv. Her er turisten ude på selve oplevelsen, om det er et hotelophold med spa, en attraktion eller en rejse.

Her har størstedelen ikke planlagt aktiviteter ude på destinationen endnu – og det er her, aktørerne får lov til at agere guide og vejviser.

Her kan Rtrosenberg hjælpe turismeaktøren med at vinde en del af turismekagen ved at lave billed- eller videoserier fra de mest relevante attraktioner i nabolaget eller ved aktørens tætte samarbejdspartnere. 

6. Loyalitet

Når ferien er slut, og billederne er taget, deler turisten sine ferieminder og erfaringer med sin familie og venner – hvoraf nogle af dem måske befinder sig på andet trin.

Ved at sætte fokus på at skabe dette content-økosystem får turismeaktørerne rigeligt med muligheder for at skabe kunder igennem deres visuelle indhold på siden. 

Rtrosenberg undervurderer ikke effektiviteten af god 'word-of-mouth'-markedsføring, og ofte vil turisten vise aktørens side frem, hvis den indeholder flotte elementer.

Hokus Pokus, Digitale rundvisninger i fokus

Digitale og interaktive rundvisninger er bare én ud af mange måder, hvorpå du og dit erhverv kan fange og bibeholde interessen fra digitale gæster. De digitale rundvisninger virker, både fordi de hjælper de kommende turister med at danne sig et overblik over lokalerne, og fordi de skaber en bedre forståelse for jeres erhverv, uanset om I udbyder senge, måltider eller oplevelser. Så de er med til at facilitere turisters digitale rejse.

De digitale rundvisninger gør det muligt for turismeaktørerne at holde åbent hus alle døgnets timer. Det betyder, at de digitale gæster vil kunne finde de informationer, de behøver, uanset hvornår på døgnet de behøver dem. Det er noget, der skaber værdi hos de fleste, men specielt hos de udenlandske gæster.

For uanset om det er udenlandske erhvervsturister eller ferieturister, turismeaktørerne har med at gøre, så løber de potentielle gæster til tider panden mod den samme mur – tidszonemuren. For sidder der eksempelvis en erhvervsturist i Melbourne og har spørgsmål til faciliteterne på konferencecenteret, som erhvervet vil have ham til at booke, så vil han sjældent opleve, at kundeservicen har åbent, mens han selv er vågen. Han kunne selvfølgelig sende en mail og afvente svar, men i sådanne situationer kunne hotellet også yde hjælp til selvhjælp på turisters digitale rejse ved at stille en digital rundvisning eller et omfattende galleri til rådighed.

Skal vi tage en uforpligtende snak om dine content-behov?

Udfyld navn- og e-mail herunder, så kontakter vi dig indenfor 24 timer for at høre mere om dit projekt.

Tlf: 60 21 99 50 - Mail: rr@rtrosenberg.dk - CVR: 38871250