Turistens Digitale Rejse

og hvordan vi fanger deres opmærksomhed

Når vi agerer i rollen som turister og planlægger vores næste rejse, benytter vi os oftest af anbefalinger fra familie og venner til at navigere mellem destinationer, hoteller, strande og gud-ved-hvad. Men både internettet, de sociale medier og specielt videoer bruges som inspirationskilde i forbindelse med planlægning af ens næste rejse. 

Turismeerhverv bør gøre sig nogle overvejelser om, hvor i beslutningsprocessen turisten er modtagelig overfor inspiration fra netop deres slags erhverv og hvordan man som erhverv bedst præsenterer sig overfor sin kommende gæst. I Rtrosenberg har vi før argumenteret for at 3D fotografering er en utrolig bøjelig teknologi der kan hjælpe de fleste slags erhverv med at øge sin digitale synlighed - dette indlæg er ikke en undtagelse.

VisitDanmark har skabt en model der hedder "Turistens digitale rejse", som inddeler vores beslutningsprocess i forbindelse med rejse ind i seks forskellige faser - hvorfra 3D fotografering kan hjælpe turismeaktører med at synliggøre sig i alle faserne.

'Turistens digitale rejse' ser sådan ud

Turistens Digitale Rejse

De forskellige faser og 3D fotografering

1. Drømmefasen/Triggeren
Brugeren leder ikke efter en rejse, men en video, et foto eller en artikel på de sociale medier kan sætte rejse-tanker igang hos brugeren. 

Da folk i højere grad bruger digitale platforme som deres primære medier er det oftest her de bliver 'triggeret'.

2. Inspiration
Her bevæger turisten sig fra at blot at drømme om ferie til at begynde at søge rigtig inspiration, her kommer anbefalingerne fra familien.

Rigtig mange benytter sig af rejseinspiration via digitale løsninger (3D foto), sociale medier og YouTube.

3. Planlægning
Her har turisten besluttet sig og valgt en destination og begynder nu informations-søgningen på selve destinationen.

Her det ubeskriveligt vigtigt at aktørerne på destinationen er der hvor brugeren behøver dem, når de behøver dem.

4. Booking
I bookingprocessen er det normalt at turisten står og skal vælge mellem et par hoteller. Informationssøgning sker på hotellets egen side.

Netop her bør virksomheden gør så meget de kan for at have en gennemsigtig online tilstedeværelse hvor gæsten selv kan danne sine indtryk.

5. Oplevelsen
Turisten er afsted på den oplevelse de endte med at vælge. Her har størstedelen ikke planlagt selve opholdet endnu.

Her kan turismeaktører vinde en del af turismekagen ved at have serviceoptimeret deres digitale profil - eksempelvis med en 3D rundvisning.

6. Loyalitet
Efter ferien er holdt og billederne er taget deler turisten sine ferieminder med sin familie og venner. (Nogle er måske på 2. trin)

Har turismeaktørerne rigeligt med visuelt indhold på sin side vil turisten ofte bruge disse til at vise nabolaget, faciliteter med mere. 

Hokus pokus, 3D foto i fokus

Som det kan ses i ovenstående eksempel passer 3D fotografering ind i alle overstående faser.

Med 3D rundvisninger kan turismeerhverv holde åbent hus alle døgnet timer. Det betyder også at den digitale gæst vil kunne finde de informationer de behøver uanset hvornår på døgnet de behøver dem - noget der skaber værdi hos de fleste, men specielt hos de udenlandske gæster. 

Driver du til dagligt et turismerelateret erhverv og er interesseret i at høre om dine muligheder med 3D fotografering, kan du kontakte os her

8000 Aarhus C, Danmark - Tlf: 60 21 99 50 - Mail: rr@rtrosenberg.dk - CVR: 38871250