Dronevideo af Aarhus

Turisme & Content Marketing

Den sikre vej til vedvarende relationer med digitale gæster

Hvis der er én sektor, der virkelig har haft fart på igennem de seneste årtier, så er det turismesektoren. I fremtiden kan op imod 1 mio. jobs i Danmark blive automatiseret, og servicebranchen, inklusive turismesektoren, forventes at få en nøglerolle i skabelsen af nye jobs. (McKinsey & Company ”A Future That Works: The Impact of Automation in Denmark”). 

Men automatiseringen af jobs og væksten i turismesektoren vil også ske i andre lande. Derfor er det vigtigt at vække interessen hos fremtidens turister allerede i dag, så Danmark kan blive det sikre valg i fremtiden, når ferien eller erhvervsdestinationen skal vælges.

  Turisme, COVID-19 og markedsføring uden kapital

Selvom de danske turismeaktører er hårdt presset af COVID-19, og mange af dem drejer nøglen om i disse dage, er det vigtigt, at de, der er tilbage, indtænker turismen som en nødvendig del af fremtidens jobskabelse. Samtidig bør de sætte fokus på ‘Danmark som en større turismedestination’.

Dansk turisme må ikke gå nedenom og hjem i kølvandet på COVID-19, da den er en nøglespiller, der skal sikre fremtidens jobs, lede arbejdspladser og besøgende ud af byerne og bidrage til øget indkomst og livskvalitet for lokalbefolkninger rundtomkring i Danmark. 

Men hvordan i alverden kan aktører landet over lægge i kakkelovnen hos fremtidens turister allerede i dag, når der knap nok er penge til brænde?

  Fyr op med velvalgt content

Et af internettets kendetegn er dets store rummelighed. Der findes ingen grænser eller regler for, hvor mange undersider du må have på din hjemmeside, hvor lange dine artikler må være, eller hvor ofte du må lægge videoer op. Det kan du heldigvis udnytte til at inspirere og lede kommende turister til Danmark. 


Siden introduktionen af lommeteknologi er verden blevet en del mindre, og dens beboere en del mere uafhængige. For 40 år siden var ferier ikke noget, man bare lige planlagde, og det kunne tage måneder at arrangere overnatning, planlægge flyrejser og finde transport til og fra hotellet. 

I dag kan rejsesultne globetrottere booke en rejse med hotel, fly og oplevelser på mobilen, imens de sidder og får morgenkaffen. Når de er færdige med kaffen, kan de tage rygsækken på skulderen og hoppe direkte mod lufthavnen. Denne nemme og digitale rejsemåde er noget, der kan mærkes på stigende turismetal verden over, og her er Danmark selvfølgelig ikke nogen undtagelse. 

  'De Tavse Rejsende'

Denne digitale og uafhængige rejsende bliver ofte omtalt som ‘den tavse rejsende’ – og det er fremtidens turist. 

Destination Management Organizations (DMO'er) som eksempelvis VisitAarhus møder i disse år mange flere såkaldte tavse rejsende. Tavse rejsende er en type rejsende, der er udsprunget i takt med udbredelsen af smartphones og tablets samt de enorme mængder information, der nu engang følger med internettet.

Denne type af rejsende bruger internettet til at finde løsninger på de udfordringer, de måtte have på deres rejse – herunder valg af hoteller, attraktioner, restauranter og meget mere. 

Det er med til at ændre spillereglerne for de mange DMO’er, og det skaber nye digitale udfordringer. Men de tavse rejsende udgør også et nyt vækstpotentiale, hvis de selvfølgelig 'tackles' rigtigt.

Hvis du ikke arbejder med turisme til daglig, så får du lige lidt relevant information om dansk turisme og en redegørelse for, hvorfor dansk turisme er big business og en uundværlig del af den danske økonomi. 

Dansk Turisme - en oversigt

Dansk turisme består i grove træk af nogle forskellige Destination Management Organizations (DMO’er), der alle arbejder med udbredelse af turisme og jobskabelse inden for deres respektive felter. På billedet nedenfor kan du se, hvordan den danske turismeindsats er organiseret.

Det er Erhvervsministeriet, der sætter rammerne (da turisme er et eksporterhverv) sammen med Det Nationale Turismeforum, og turismeorganisationer som Dansk Erhvervs- og Mødeturisme, WoCo (Wonderful Copenhagen) og Kyst- og Naturturisme arbejder derefter sammen på kryds og tværs for at sikre bæredygtige turismetiltag. 

På nationalt plan er der tre forskellige udviklingsselskaber (områder inden for turisme), der skal bidrage til udviklingen af de tre forretningsområder. De er Kyst- og Naturturisme, Erhvervs- og Mødeturisme og Storbyturisme.

VisitDenmark er det sidste område på det nationale niveau og er ansvarlig for den internationale markedsføring af Danmark. Samtidig er VisitDenmark videnscenter for den danske turisme, da det er her, at viden og data fra andre aktører samles og analyseres, og bæredygtige internationale turismestrategier udtænkes.

Kigger du til venstre i billedet nedenfor, kan du se, at der på det decentrale niveau er fyldt med destinationsselskaber. Destinationsselskaber kan bedst beskrives som et samarbejde mellem en eller flere kommuner, organisationer og virksomheder. De har til formål at markedsføre og udvikle turismen inden for en større destination, der går på tværs af kommunale grænser.

Danske Destinationer er en brancheorganisation, der fungerer som talerør for de stærkeste aktører på det decentrale niveau, hvilket betyder, at de store aktører har en direkte indflydelse på dansk turisme. For at sætte det i perspektiv står aktører i Danske Destinationer for omkring 71 % af overnatningerne i Danmark.

Rtrosenberg og Markedsføring i Dansk Turisme

Dansk Turisme I tal

DMO’ernes og destinationsselskabernes hårde arbejde kan ses i statistikkerne. I 2018 foretog udenlandske og danske turister nemlig i alt 53,9 mio. overnatninger i Danmark, hvilket svarer til en stigning på 3,0 % sammenlignet med 2017.

Det gør 2018 til endnu et rekordår for dansk turisme. 

Nedenfor finder du nogle andre nøgletal om dansk turisme, der er med til at sætte to streger under det faktum, at dansk turisme er big business.

1

Omsætning

I 2017 var den samlede omsætning for dansk turisme 128 mia. kr. Det er en stigning på 28 mia. kr. i forhold til 2014, hvor vi rundede 100 mia. kr. i turismeomsætning. 

2

Eksportværdi

Ligeledes brugte vores udenlandske gæster omkring 55 mia. kr. i 2017, hvilket svarer til 7,3 % af hele Danmarks samlede eksport i 2017 (747 mia. kr).

3

Jobskabelse

I 2017 havde Danmark 161.000 turismeskabte arbejdspladser – 25.200 flere end i 2016.


Content Marketing som turist-madding

For dansk turisme handler det mere end nogensinde før om at have en tydelig digital tilstedeværelse over hele feltet, så rejsesultne gæster bider på og booker en tur – nationale såvel som internationale gæster. 

Destinationer og aktører skal være at finde de steder, hvor turisterne laver deres indledende købsovervejelser såsom at indhente rejseinspiration, viden og information om stedet, og når de beslutter sig for at booke – og det er på de sociale medier og det store internet. 

Da gæsterne er ’tavse’, kan det være svært at vide, lige præcis hvad hver enkelt gæst leder efter. Derfor er det vigtigt for turismeaktører, at der er en klar rød tråd i deres digitale gæsteservice – lige fra inspiration til booking.

Når tavse rejsende hopper fra den ene browser til den anden, så er det for at danne sig et komplet overblik over alle deres muligheder på destinationen – med andre ord søger de et holistisk indtryk af destinationen. 

Destinationsselskaberne på det decentrale niveau bør derfor sørge for, at deres markedsføring rammer lokalt, men bredt. Det vil sige, at hvis du for eksempel elsker udendørslivet, så vil de forskellige udendørsaktørers hjemmesider linke til indhold til hinanden, så du får det holistiske indtryk af destinationen, som du søger. Det kunne være videoer om at sejle kajak på Gudenåen eller blogs om at campere omkring Himmelbjerget, der alle sammen inkluderer de lokale aktører.

På den måde vil lokalsamfund kunne skabe en rød tråd i deres fortælling og derigennem få nemmere ved både at sælge og markedsføre deres ydelser som en del af helhedsoplevelsen og ikke bare som enkeltstående ydelser. 


Relationsopbygning med Content Marketing

Hvis moderne turisme har lært os én ting, så er det, at digitale kompetente rejsende i høj grad vil være med til at strikke deres egen oplevelse sammen, mens de får et indtryk af det lokale liv. 

Her kan content, specielt video-content, være med til at sætte et ansigt på virksomheden, fortælle og lære om lokalt liv og bedre skabe gode og vedvarende relationer mellem virksomhed og gæst – og dette gælder specielt, når vi snakker om turisme.

Turister, der leder efter inspiration til aktiviteter på rejsen, kommer takket være internettet utrolig vidt omkring i deres søgninger. Hvis du har et par hammergode videoer eller billeder klar, når gæsterne falder over din hjemmeside, så har du gode chancer for at brænde dig selv direkte ind på nethinden hos dem. Og hvis de nogensinde besøger Danmark, så er du højst sandsynligt på listen over ting, som de skal opleve.

Hvis gæsterne kan se på de videoer, du lægger på YouTube og andre sociale medier, at du er nede på jorden og virkelig brænder for det, du laver, og samtidig har rigeligt med erfaring inden for feltet, så er der med garanti i hvert fald nogle af dem, der nok skal vende tilbage – enten på deres rejse eller for at se den næste video, du lægger op.

Smid et ansigt på 

Et godt eksempel på video-content marketing, der virkelig batter på relationsfronten (og som jeg har brugt mere end én gang), er at have nogle bestemte dage på de sociale medier, hvor du som aktør interagerer med dine kunder. 

Det kunne eksempelvis være, at du hver tirsdag forklarede lidt nyt om din oplevelse/aktivitet i en livevideo på Facebook/Instagram, hvor interesserede havde mulighed for at stille spørgsmål og få svar med det samme. 

De af deltagerne, som syntes, det var fantastisk at få et indblik i dine oplevelser, vil nok også vende tilbage i ugerne efter, indtil de bliver nødt til at tage ud at besøge dig. At gå live på de sociale medier som virksomhed er en utroligt effektiv måde at arbejde med relationsopbygning på, uden at det behøver at koste din virksomhed så meget som en krone. 


Summa Summarum

Der findes et utal af måder at gribe markedsføring an på. Nogle aktører mener, at den eneste form for markedsføring, der fungerer, er sponsorering og annonceret indhold, mens andre mener, at det er penge lige ud ad vinduet. Men alle har forskellige erfaringer med digital markedsføring og virkningen af selvsamme. 

Denne artikel advokerer hverken for sponsoreret indhold eller annonceringer på de sociale medier, men holder fast i, at du som turismeaktør er meget bedre stillet, hvis du løbende arbejder på at opbygge gode relationer til dine potentielle gæster over de sociale medier. 

Inden for turisme er content marketing en billig og utroligt effektiv måde at holde interessen fra potentielle gæster på i en tid, hvor kroner og øre er det, som virksomheder har mindst af. Det gælder, uanset om det så er blogindlæg, der fortæller om destinationen, billeder af det daglige liv eller en video, der viser, hvor skønne I er.

Endelig er content i modsætning til et opslag på Facebook noget, der kan skabe nye, brandvarme leads uge efter uge og år efter år, uden at indholdet bliver betragtet som irrelevant af modtageren. 

Hvis du er turismeaktør og COVID-19-ramt, så skal du være mere end velkommen til at tage kontakt til os her og få lidt gratis sparring om, hvordan content marketing kan hjælpe dig med at holde hjulene i gang.


Skal vi tage en uforpligtende snak om dine content-behov?

Udfyld navn- og e-mail herunder, så kontakter vi dig indenfor 24 timer for at høre mere om dit projekt.

Tlf: 60 21 99 50 - Mail: rr@rtrosenberg.dk - CVR: 38871250