Digital Rundvisning af Hotel i Aarhus

Brug 3D i kampen om hotelgæsternes opmærksomhed

I nutidens digitale verden kommer besøgende på hoteller mindre i kontakt med destinationen, før de besøger den. Det har i høj grad sat nye krav til hotellers online tilstedeværelse og deres evne til at opretholde en stærk digital profil, der er ajour med de nyeste trends og tendenser.

For hvis ikke hotellet hurtigt fanger den besøgendes blik, kræver det kun et klik at gå videre til det næste hotel i rækken – og takket være internettet er der kommet masser af udbydere at vælge imellem inden for hotelbranchen.

Uden en stærk digital identitet er der derfor en stor risiko for, at man som hotel hurtigt bliver glemt i den digitale gæsts erindring, så man ender med ikke at være med i overvejelserne i den sidste del af beslutningsprocessen – og det er skidt for forretningen. 

  Hotelbranchen & COVID-19

Hotelbranchen er i forvejen en benhård branche at være i, og takket være COVID-19 er det bestemt ikke blevet nemmere. I årene før coronavirussen steg antallet af overnatninger på danske hoteller støt, og indtil da handlede det mest bare om at få så stor en andel af gæsterne som muligt. Men nu, hvor coronavirussen har taget over, er hver eneste dag svær for hoteller, konferencer, restauranter og alle de andre aktører i servicebranchen.


På trods af at grænserne er lukket og flytrafikken indstillet, kæmper aktørerne i branchen stadig for at få de kunder, der er tilbage. Derfor er det nu vigtigere end nogensinde før at differentiere sig, yde brandgod digital service og at kvalitetssikre det digitale møde med gæsten.

Selvom 3D-fotografering ikke er den eneste vej frem til disse mål, hjælper det dig rigtig godt på vej, da det sikrer, at din digitale gæst får mulighed for at danne sig et retvisende indtryk af hotellets fysiske rammer.

Nedenfor kan du læse om tre gode grunde til, hvorfor du bør overveje 3D-fotografering til at fange gæsternes opmærksomhed, og hvordan hoteller i høj grad kan få gavn af 3D i deres digitale gæsteservice.


3 grunde til, at 3D kan forbedre din digitale gæsteservice

Ved at lade gæsterne selv gå på opdagelse får de besvaret nogle af de mange spørgsmål, de måtte sidde med, såsom: “Hvor stor er restauranten?”, “Hvor mange mennesker kan vi være i de forskellige sale?” eller “Hvordan ser spa- & wellnessområdet ud?”

Hvis den besøgende stadig har spørgsmål efter at have tjekket hjemmesiden ud, kan 3D-rundvisningen fungere som hotellets ’informationsmedarbejder, der aldrig går hjem’.



Det er ekstremt vigtigt i en digital tid, hvor ‘tavse rejsende’ lurer rundt om hvert et hjørne. Så fordi det er så nemt at få informationer på nettet, er der færre, der vælger at ringe for at få svar på spørgsmål. I stedet er det blevet mere normalt bare at gå videre til det næste hotel, hvis hotellets hjemmeside ikke besvarer de spørgsmål, som man har. 

Hvis du kender til SEO (søgemaskineoptimering), så ved du også, at det er guld værd at kunne bibeholde dine digitale gæsters opmærksomhed – det øger nemlig det, der kaldes dvæletiden.

Dvæletiden beskriver i grove træk, hvor længe en digital gæst er på din hjemmeside. Hvis en besøgende bruger længere tid på din hjemmeside end på dine konkurrenters, så vil Google opfatte det, som om din sides indhold er både relevant og værdiskabende. Det kan være med til at sikre en højere placering på søgemaskinen. Dvæletiden afhænger dog også i høj grad af, hvor meget der på forhånd er gjort for at sikre en god strøm af organiske besøgende.

Driver du et konferencehotel eller et konferencecenter, er det ikke bare på hjemmesiden, at 3D-rundvisningen er en hjælp. Den kan også bruges ved din messestand til at skabe blikfang, starte samtaler og bibeholde besøgende.

3D-fotografering er en utroligt agil teknologi, der kan bruges til det meste. På din messestand kan du blandt andet skalere rundvisningen op på en storskærm som blikfang og samtidig tilgå den fra en tablet. Du kan også stille computere eller tablets til rådighed, så messegæsterne kan gå på opdagelse, og så kan gæsterne benytte et VR-headset til rundvisning.

En messe er også et sted, hvor hotel- og konferenceejere sammenligner hinanden. Så hvis du stiller op med både storskærm, computere, tablets og VR-headsets med dit logo på, vil du formentlig opnå teknologisk credit fra dine konkurrenter – og det er med til at sende et signal om, at dit hotel/konference er digitalt ajour.

Flere brancher tager innovativ gæsteservice til sig

Det er ikke kun på hotellerne i hotelbranchen, at 3D-fotografering med de interaktive rundvisninger vækker opmærksomhed hos gæsten. Hos ejendomsgiganten Apartments.com bruger de også 3D-fotografering til at fremvise boliger.  

Det er helt oplagt at bruge 3D-rundvisninger til salg og leje af ejendomme. For nu kan potentielle købere eller lejere bruge 3D-rundvisning til at tjekke de forskellige ejendomme ud og så nøjes med at tage til åbent hus på dem, som tiltrak én ved 3D-rundvisningen.

Siden Apartments.com for år tilbage begyndte at præsentere nogle af sine boliger på interaktiv vis, har der været knap fem millioner besøgende på 3D-rundvisningerne. Men Apartments.com er også kommet frem til ét vigtigt faktum:

"Besøgende på deres hjemmeside bruger tre til seks gange mere tid på en ejendom, der tilbyder 3D rundvisninger."
- Apartments.com

Det er med til at understrege, at 3D-rundvisninger kan bruges til at understøtte din SEO-strategi og måske sikre en bedre placering på Google – hvilket kunne føre til nye potentielle gæster. De øger også gennemsigtigheden mellem gæsten og hotellet.

Digitale Rundvisninger er et intuitivt og pænt værktøj

En af de vigtigste grunde til, at 3D-rundvisninger fungerer så godt, som de gør, er det hav af værktøjer, der følger med. Så selvom mange gæster er digitalt kompetente og gode til selv at finde informationer om hotellet og lignende, så gør det ikke noget at hjælpe dem lidt på vej. En 3D-rundvisning udelukkende med rundvisningen ville skabe mere forvirring end gavn, da den digitale gæst ikke ville kunne se hele plantegningen og danne sig overblikket derigennem.

Derfor kommer alle 3D-rundvisninger hos Rtrosenberg med plantegninger, et digitalt målebånd, virtual reality og en ‘dukkehusmodel’, hvor gæsterne kan se hotellet udefra som et digitalt dukkehus og hoppe ind i rundvisningen, lige hvor de vil.

Derudover har hoteller mulighed for at skrive navn, størrelse og pladsbegrænsning på konferencesale, restauranter eller værelser i plantegningen. Det er ikke kun smart for B2C-gæsterne, men også for konferencehoteller og mødebookere, da bookerne så ikke behøver at snakke med hotellet for at finde det rigtige lokale for deres næste konference/arrangement. 

Endelig kan man også implementere infopunkter i 3D-rundvisningen med artikler, tekst, video eller billeder, så den besøgende kan finde informationerne om hotellet, når det ønskes. Det er i høj grad med til at sætte et personligt præg på 3D-rundvisningen og få hotellets gode stemning med. 

Digitale Rundvisninger - Case med Horisont Hotel & Konference

Horisont er et konferencehotel i Aarhus N, der begyndte på 3D-rundvisning for cirka et år siden, og de har mærket den forskel, som 3D-rundvisningen har gjort. Horisont betjener alt fra sommerferiegæster fra andre lande til store konferencer, hvilket også medfører nogle udfordringer for dem. Det er nemlig ikke altid nemt at vise alle ens faciliteter frem i en lang billedserie, når man råder over 3.000 kvadratmeter fordelt på flere etager og udbyder servicer til både privatpersoner og erhverv. 

Her har 3D-rundvisningen ikke kun givet Horisonts digitale gæster et bedre overblik før besøget, men også gjort livet en del lettere for mange af de ansatte på Horisont og deres B2B-forbindelser. 

De bruger nemlig også 3D-rundvisningen til at optimere deres bookingproces ved at inkludere konferencelokalernes størrelser, pladsbegrænsninger og muligheder. Det har medført, at mødebookerne langt hurtigere kan træffe de bedste beslutninger for dem om deres næste konference/arrangement uden nødvendigvis at skulle i kontakt med Horisont.

”3D-modellen har gjort det nemmere for gæster, der skal booke et arrangement på Horisont Hotel & Konference. De kan fra deres kontor se vores faciliteter, og hvilke lokaler der passer til netop deres arrangement.” 


- Mikkel Kroustrup, Hotel manager på Horisont Hotel & Konference

Ifølge statistikkerne har omkring 30 % af de besøgende på Horisonts hjemmeside brugt 3D-rundvisningen for at danne sig deres egne indtryk af de fysiske rammer. Det er en høj procentsats – især når man tager i betragtning, at de 30 % ville have brugt tre til seks gange mindre tid på siden, hvis den ikke havde haft en 3D-model. 


Efter Horisonts implementering af 3D-rundvisningen har flere mødebookere skrevet, at de gerne vil booke lokale nummer X i et bestemt tidsrum, fordi de ud fra 3D-rundvisningen har vurderet, at netop dette lokale passer til deres krav.

I videoen til venstre kan du se Mikkel Kroustrup, hotelmanager på Horisont, fortælle om nogle af de fordele, de har oplevet, efter de har implementeret 3D-rundvisningen. I videoen nævner han nogle af de åbenlyse fordele, men kommer også omkring nogle mere uventede fordele.

Summa Summarum

For at gøre alle de ovenstående informationer om hotelbranchen og 3D-fotografering mere overskuelige får du herunder en oversigt, der opsummerer det hele. 

1

Digitale fremvisninger og SEO

3D-fotograferinger er ikke dit hotels vej til den organiske trafikhimmel, hvor du ligger nummer et på Google, uanset hvad man søger på – men de kan hjælpe dig på vej, hvis du i forvejen har fokus på SEO og placeringer på Google. 3D-rundvisninger er nemlig med til at sikre, at besøgende på din hjemmeside kommer til at bruge noget tid der, hvilket øger dvæletiden og dermed sender et signal til Googles bots om, at din side har rigeligt med relevant og værdiskabende indhold.

2

Digitale rundvisninger, differentiering og digital gæsteservice

3D-fotografering kan også hjælpe dig med at differentiere dit hotel eller konferencecenter fra andre konkurrenter på markedet og sikre, at du efterlader et indtryk, som potentielle gæster vil huske. Det er specielt vigtigt i en tid, hvor hoteller ikke må holde fysisk åbent, og hvor internettet derfor tager al opmærksomheden.

Digitaliseringen har samtidig skabt ’den tavse rejsende’, der foretrækker selv at indhente de relevante informationer på nettet. Derfor er det vigtigt, at teknologien også kan bruges til at øge gennemsigtigheden mellem hotel og gæst ved at sikre, at den ‘tavse rejsende’ kan finde alle de relevante informationer på nettet, så man ikke behøver at ringe nogen op.

3

Digitale rundvisninger som messevåben

Digitale rundvisninger kan også bruges som det hemmelige messevåben, der med garanti vil tiltrække dit hotel en masse opmærksomhed. De kan ligeledes bruges til at besvare spørgsmål om størrelse, form og rum og strømline samtalen med potentielle kunder. De kan være med til at drage nye og brandvarme leads til at tilmelde sig på e-maillisten eller måske til at tage ud til åbent hus – og hvis det går, som det skal, så bliver de digitale rundvisninger nok også brugt på hjemmesiden, hvilket selvfølgelig øger SEO’en.

4

Digitale- og interaktive elementer skaber liv

3D-rundvisningen kan bruges til at vise informationer til brugeren der, hvor brugeren har brug for dem – eksempelvis når de træder ind i ‘den store sal’ og gerne vil vide, hvor mange mennesker der egentlig kan være i den. Hoteller og konferencer vil også kunne implementere videoer og billeder fra andre arrangementer og derigennem vise, hvordan salene ser ud, når de er fyldt op med liv.

Skal vi tage en uforpligtende snak om dine content-behov?

Udfyld navn- og e-mail herunder, så kontakter vi dig indenfor 24 timer for at høre mere om dit projekt.

Tlf: 60 21 99 50 - Mail: rr@rtrosenberg.dk - CVR: 38871250