Turistens Digitale Rejse

... og hvordan vi fanger deres opmærksomhed

Når vi agerer i rollen som turister og planlægger rejse, hurtigt get-away eller noget helt tredje, så benytter vi os oftest af anbefalinger fra familie og venner til at navigere mellem destinationer, hoteller, strande og gud-ved-hvad. Men både internettet, de sociale medier og specielt videoer bruges som inspirationskilde i forbindelse med planlægning af ens næste rejse. 

Hvis du befinder dig i et turismeerhverv bør overveje, hvor i beslutningsprocessen jeres digitale gæster er modtagelig overfor inspiration fra netop jeres erhverv. I Rtrosenberg har vi før argumenteret for, at 3D fotografering er en agil teknologi der kan hjælpe de fleste slags erhverv med at øge sin digitale synlighed. Dette indlæg er ikke en undtagelse.

OMD Danmark har skabt en model der hedder "Turistens digitale rejse", som inddeler beslutningsprocessen i forbindelse med rejse ind i seks forskellige faser. Der findes mange forskellige modeller der beskriver beslutningsprocesser, men det er denne model vi tager udgangspunkt i, i denne artikel .

'Turistens digitale rejse' ser sådan ud

Turistens Digitale Rejse

Et eksempel på ECO-systemet 'in effect', kunne være sommerens festivaler. Her bliver folk ‘triggeret’ når deres venner begynder at snakke om det, eller de ser et line-up med kunstnere. Så begynder inspirationsfasen “Hvilken festival vil jeg på?”, "Hvem vil jeg gerne høre?", "Skal det være i Danmark eller udlandet?". Derefter følger planlægning med vennerne. Her vender man muligheder, snakker line-ups og kigger på økonomi, og hvis alt ser godt ud, så skulle ende med at købe billetter. Punkt nummer fem er selve oplevelsen, og har man haft en god tur  og kunne lide festivalen og det man oplevede, så kommer man nok afsted igen næste år - og det er ECO-systemet. 


På samme måde kan aktører i mange forskellige brancher bruge ECO-systemet til at vurdere hvor deres produkter- og ydelser hører til, og implementere indhold i ECO-systemet i forhold til det. Gennem undersøgelser og analyser kan man derefter afdække hvordan man bedst tilgår sine potentielle gæster. I de første tre faser sigter Rtrosenberg eksempelvis efter at hjælpe aktøren med at nå ud til den digitale gæst igennem såkaldte ‘micromoments’ - et kort øjeblik hvor brugeren reagerer på en pludselig indskydelse - “Jeg vil herhen”, “Jeg vil gerne lige vide … “, “Jeg vil gerne opleve …” og så videre.

Rtrosenberg og ECO-Systemet

1. Drømmefasen/Triggeren

I første fase af beslutnings-processen leder brugeren ikke nødvendigvis efter en rejse. 

Her kan en video, et foto eller en anden type såkaldt indhold på de sociale medier, være med til at sætte rejse-tanker igang hos brugeren. 

Da folk i højere grad bruger digitale platforme som deres primære medier er det oftest her de bliver 'triggeret'. 

Hos Rtrosenberg bruger vi oftest dronebilleder til at vække opmærksomheden hos de besøgende. 

2. Inspiration

Her bevæger turisten sig fra at blot at drømme om ferie til at begynde at søge rigtig inspiration, her kommer anbefalingerne fra familien ind i billedet.

Rigtig mange turister henter også rejseinspiration igennem de sociale medier og YouTube. 

I Rtrosenbergs tilfælde er det oftest her, at vi anbefaler vores aktører at bruge video til at nå deres potentielle gæster, og det gør vi af to årsager - video er en god måde at vise det bedste frem på, og så er det også noget de husker når de bevæger sig videre ind i planlægningen. 

3. Planlægning

Her har turisten besluttet sig og valgt en destination og begynder nu informations-søgningen på selve destinationen.

Her det ubeskriveligt vigtigt at aktørerne på destinationen er der hvor brugeren behøver dem, når de behøver dem. 

... og her er Rtrosenbergs bedste værktøj de digitale rundvisninger. Ved at selv lade gæsten gå på opdagelse i de fysiske rum, giver aktøren dem alt det de skal bruge, for at kunne træffe den rigtige beslutning - og så er det tilogmed noget de husker.

4. Booking

I bookingprocessen er det normalt at turisten står og skal vælge mellem et par hoteller og attraktioner. Informationssøgningerne sker oftest igennem OTA'er (som booking.com) og på hotellets egen side.

For attraktioner og andre aktører er det oftest igennem Google, Tripadvisor og de sociale medier at søgningerne foregår. 

Her anbefaler Rtrosenberg at vores aktører, i forlængelse af punkt tre, fylder deres digitale rundvisninger med information, billeder og videoer, der er med til at gøre valget nemmere for kunden.

5. Oplevelsen

Dette punkt siger næsten sig selv. Her er turisten ude på selve oplevelsen, om det er et hotelophold med spa, en attraktion eller en rejse.

Her har størstedelen ikke planlagt aktiviteter ude på destinationen endnu - og det er her aktørerne får lov til at agere guide, rådmænd og vejviser.

Her kan Rtrosenberg hjælpe turismeaktøreren med at vinde en del af turismekagen, ved at lave billede- eller videoserier fra de mest relevante attraktioner i nabolaget / eller ved aktørens tætte samarbejdspartnere. 

6. Loyalitet

Efter ferien er holdt og billederne er taget, deler turisten sine ferieminder- og erfaringer med sin familie og venner - hvoraf nogle af dem måske befinder sig på 2. trin.

Ved at sætte et fokus på at skabe dette content-økosystem, får turismeaktørerne rigeligt med muligheder for at skabe kunder igennem sit visuelle indhold på siden. 

Rtrosenberg undervurderer ikke effektiviteten af god 'word-of-mouth' markedsføring og ved at turisten ofte vil vise aktørens side frem, hvis den indeholder flotte elementer.

Hokus Pokus, Digitale rundvisninger i fokus

Digitale- og interaktive rundvisninger er bare én ud af mange måder hvorpå du- og dit erhverv kan fange og bibeholde interessen fra digitale gæster. De digitale rundvisninger virker, ikke bare fordi det hjælper de kommende turister med at danne overblik over lokalerne, men fordi det også hjælper dem med få en bedre forståelse for jeres erhverv, uanset om i udbyder senge, måltider eller oplevelser.

De digitale rundvisninger gør det muligt for turismeaktørerne at holde åbent hus alle døgnet timer. Det betyder at den digitale gæst vil kunne finde de informationer de behøver, uanset hvornår på døgnet de behøver dem - noget der skaber værdi hos de fleste, men specielt hos de udenlandske gæster.

For uanset om det er udenlandske erhvervsturister eller ferieturister turismeaktørerne har med at gøre, så løber de potentielle gæster til tider hovedet mod den samme mur - tidszonemuren. For sidder der eksempelvis en erhvervsturist i Melbourne og har spørgsmål til faciliteterne på konferencecenteret hvor erhvervet vil have ham til at booke, så vil han sjældent opleve at kundeservicen har åbent mens han selv er vågen. Han kunne selvfølgelig sende en mail og afvente svar, men i sådanne situationer kunne hotellet også yde hjælp til selvhjælp, ved at have en digital rundvisning eller et omfattende galleri.

Brænder du inde med spørgsmål

... eller vil du gerne have et uforpligtende tilbud? 

Så er du meget velkommen til at udfylde formulaen, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.

Du kan se priser her

8000 Aarhus C, Danmark - Tlf: 60 21 99 50 - Mail: rr@rtrosenberg.dk - CVR: 38871250