Dronevideo af Aarhus

Turisme & Content Marketing

Den sikre vej til vedvarende relationer med digitale gæster

Hvis der er én sektor der virkelig har haft fart på igennem de sidste årtier, så er det turismesektoren. I fremtiden kan op imod 1 mio. jobs i Danmark blive automatiseret og servicebranchen, inklusiv turismesektoren, forventes at få en nøglerolle i skabelsen af nye jobs. (McKinsey&Company ”A Future That Works: The Impact of Automation in Denmark”). 



Da det måske er en smule naivt at antage at det udelukkende er Danmark, der kommer til automatisere jobs og skabe vækst turismesektoren i fremtiden, bliver aktører nød til at sætte fokus på at vække interessen hos fremtidens turister allerede i dag, for at Danmark kan være det sikre valg i fremtiden, når ferien eller erhvervsdestinationen skal vælges.

  Turisme, COVID-19 og markedsføring uden kapital

Selvom COVID-19 virkelig holder presset på danske turismeaktører, der én efter én drejer nøglen om i disse dage, bliver de der er tilbage nød til at indtænke turisme som en nødvendig del af fremtidens jobskabelse og allerede sætte fokus på ‘Danmark som en større turismedestination’ nu.

Dansk turisme må ikke gå nedenom og hjem i kølvandet på COVID-19, da det er en nøglespiller der skal sikre fremtidens jobs, lede arbejdspladser og besøgende ud af byerne og bidrage til øget indkomst- og livskvalitet for lokalbefolkninger rundt omkring i Danmark. 

- men hvordan i alverden kan aktører landet over lægge i kakkelovnen hos fremtidens turister allerede i dag, når der knap nok er penge til brænde?


  Fyr op med velvalgt content

Èn af de ting vi virkelig bør være taknemmelige overfor internettet for, men desværre ikke er, er dets rummelighed. Der findes ingen grænser eller regler for hvor mange undersider du må have på din hjemmeside, hvor lange dine artikler må være eller hvor ofte du må lægge videoer op - og det skal du bruge til at ‘trigge’, inspirere og lede den kommende turist til Danmark. 


Siden introduktionen af lommeteknologi er verden blevet en del mindre og dets beboere en del mere uafhængige. For 40 år siden var ferier ikke ‘bare’ lige noget man planlagde og det kunne tage alt fra uger til måneder at arrangere overnatning, planlægge fly og finde transport til- og fra hotellet. 


I dag kan rejsesultne globetrottere booke en rejse med hotel, fly og garanteret også et par oplevelser på mobilen imens de sidder og får morgenkaffen. Når de er færdige med kaffen kan de tage rygsækken på skulderen og hoppe direkte mod lufthavnen - og denne nemme og utroligt digitale rejsemåde er noget der kan mærkes på stigende turisme-tal verdenen over og her er Danmark selvfølgelig ikke en undtagelse. 



  'De Tavse Rejsende'

Den digitale og uafhængige rejsende der var nævnt i overstående eksempel bliver i turismetale oftest omtalt som ‘den tavse rejsende’ - og de er fremtidens turist. 


Destination Management Organisations (DMO'er) som eksempelvis VisitAarhus, møder i disse år mange flere såkaldte ’tavse rejsende’. Tavse rejsende er en type rejsende, der er udsprunget i takt med udbredelsen af smartphones og tablets og de enorme mængder information der nu engang følger med internettet.

Denne type rejsende, bruger internettet til at finde løsninger på de udfordringer de måtte have på deres rejse - herunder valg af hoteller, attraktioner, restauranter og meget mere. 

Det ændrer spillereglerne for de mange DMO’er og skaber nye digitale udfordringer, men de tavse rejsende kommer også et nyt vækstpotentiale, hvis de selvfølgelig 'tackles' rigtigt.


Hvis du ikke normaltvist arbejder med turisme og dagligt har fingeren på turismepulsen, så får du lige et hurtigt ‘recap’ af Dansk Turisme og en redegørelse for hvorfor dansk turisme er big business og en uundværlig del af den danske økonomi. 


Dansk Turisme - en oversigt

Dansk turisme består i grove træk af nogle forskellige Destination Management Organizations (DMO’er) der alle arbejder med udbredelse af turisme- og jobskabelse indenfor deres respektive felter. Kigger vi på billede nedenfor kan du se hvordan den danske turismeindsats er organiseret.

Erhvervsministeriet sætter rammerne (da turisme er eksporterhverv) sammen med Det Nationale Turismeforum, og turismeorganisationer som, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme, WoCo (Wonderful Copenhagen) og Kyst- og Naturturisme arbejder derefter sammen på kryds og på tværs, for at sikre bæredygtige turismetiltag. 

På Nationalt plan er der tre forskellige udviklingsselskaber (områder indenfor turisme), der skal bidrage til udviklingen af de tre forretningsområder, de er; Kyst- og Naturturisme, Møde- og Erhvervsturisme og selvfølgelig Storbyturisme.

VisitDenmark er det sidste område i det nationale niveau og er ansvarlig for den internationale markedsføring af Danmark, og står for at agere som videnscenter for den danske turisme. Det er her viden og data fra andre aktører samles og analyseres på og bæredygtige internationale turismestrategier udtænkes.

Kigger du til venstre i billedet nedenfor kan du se at der på det decentrale niveau er fyldt med destinationsselskaber. Hvis ikke du lige mener at have hørt det før, så kan destinationsselskaber bedst beskrives som “Et samarbejde mellem en- eller flere kommuner, organisationer og virksomheder. Destinationsselskaber har til formål at markedsføre og udvikle turismen inden for en større destination, der går på tværs af kommunale grænser.”



Danske Destinationer er brancheorganisationen der fungerer som talerøret for de stærkeste aktører på det decentrale niveau, hvilket lader store aktører have en direkte indflydelse i Dansk Turisme. For at putte det i perspektiv står aktører i Danske destinationer for omkring 71% af overnatningerne i DK.

Rtrosenberg og Markedsføring i Dansk Turisme

Dansk Turisme I tal

For at lægge alle DMO’erne og destinationsselskabernes hårde arbejde om til noget lidt mere spiseligt, så foretog udenlandske og danske turister i alt 53,9 mio. overnatninger i Danmark i 2018 - hvilket svarer til en stigning på 3,0 pct sammenlignet med 2017

- det gør 2018 til endnu et rekordår for dansk turisme. 

Nedenfor finder du nogle andre nøgletal om dansk turisme der kan være med til at sætte to streger under det faktum at dansk turisme er big business.

1

Omsætning

I 2017 var den samlede omsætning for Dansk turisme 128 mia. kr., det er en stigning på 28 milliarder kroner i forhold til 2014, hvor vi rundede 100 milliarder i turismeomsætning. 

2

Eksportværdi

Ligeledes brugte vores udenlandske gæster omkring 55 milliarder kroner i 2017, hvilket svarer til 7,3 procent af hele Danmarks samlede eksport i 2017 (747 mia. kr).

3

Jobskabelse

For at vende tilbage til åbningslinjen og grunden til at denne artikel overhovedet eksisterer, så havde Danmark 161.000 turismeskabte arbejdspladser i 2017 - 25.200 flere end 2016.


Content Marketing som turist-madding

For Dansk turisme handler det, mere end nogensinde før, om at have en tydelig digital tilstedeværelse over hele feltet så rejsesultne gæster bidder på og booker en tur - dette gælder selvfølgelig for nationale- såvel som internationale gæster. 


Destinationer og aktører skal være at finde de steder, hvor turisten laver sine indledende købsovervejelser, indhenter rejseinspiration, viden og information om stedet og når de beslutter sig for at booke - og det er på de sociale medier og det store internet. 


Det kan være svært at vide lige præcis hvad hver enkelt gæst leder efter, da de som sagt er ‘tavse’ og usynlige for destinationen, og derfor bør turismeaktører gentænke deres digitale gæsteservice, så der er en klar rød tråd fra inspiration til booking som gæsten kan følge der hopper imellem DMO’er, lokale aktører og oplevelsesudbydere. 

Når tavse rejsende hopper fra den ene browser til den anden, enten for at se en video eller læse en artikel om destinationen, så er det for at danne sig et komplet overblik over alle deres muligheder på destinationen - de vil kort sagt gerne have et holistisk indtryk af destinationen. 

Destinationsselskaberne på det decentrale niveau bør derfor koordinere deres markedsføring så den rammer lokalt, men bredt. Det vil sige at hvis du var en outdoor-nørd uden lige, så ville de forskellige outdooraktørers hjemmesider linke til indhold til hinanden, så du får det holistiske indtryk af destinationen som du søger - det kunne være fra videoer om at sejle kajak på gudenåen til blogs om at campere omkring Himmelbjerget, der alle sammen inkluderer de lokale aktører.

På den måde vil lokalsamfund kunne skabe en rød tråd i deres fortælling og derigennem få nemmere ved både at sælge- og markedsføre sine ydelser som en del af helhedsoplevelsen og ikke bare som enkeltstående ydelser. 


Relationsopbygning med Content Marketing

Hvis moderne turisme har lært os én ting, så er det at digitale kompetente rejsende i høj grad vil være med til at strikke deres egen oplevelse sammen, mens de får et indtryk af lokalt liv- og velvære. 

Her kan content, specielt video content, være med til at sætte et ansigt på virksomheden, fortælle- og lære om lokalt liv og bedre skabe gode og vedvarende relationer mellem virksomhed og gæst - og dette gælder specielt når vi snakker om turisme.

Turister der leder efter inspiration til aktiviteter på rejsen kommer, takket været internettet, utrolig vidt omkring i deres søgninger. Hvis du har et par hammergode videoer- eller billeder klar i kammeret når gæsten kommer ind på din hjemmeside, så har du gode chancer for at skyde dig selv direkte ind på nethinden hos dem - og hvis de nogensinde besøger Danmark derefter, så er du ihverfald på listen over ting de skal opleve.

Hvis dine kommende gæster kan se, fra de videoer du lægger op på YouTube og andre sociale medier, at du er en helt nede på jorden mand/kvinde, der virkelig brænder for det du laver og har rigeligt med erfaring inden for feltet, så er der med garanti nogle af dem der nok skal vende tilbage - enten på sin rejse, eller for at se den næste video du lægger op.

Smid et ansigt på 

En klasse eksempel på noget video content marketing der virkelig batter på relationsfronten (og som jeg har brugt mere end én gang) er det med at have bestemt dage på dine sociale medier, hvor du som aktør interagerer med dine kunder. 

Det kunne eksempelvis være at du hver tirsdag forklarede lidt nyt om din oplevelse/aktivitet i en ‘live’ video på Facebook/Instagram, hvor interesseret havde mulighed for at stille spørgsmål og få svar med det samme. 

De af deltagerne som synes det var fantastisk at få et indblik om bag scenetæppet vil nok også vende tilbage ugen efter, og ugen efter, indtil at de bliver nød til at tage ud og besøge dig. At gå ‘live’ på de sociale medier som virksomhed er en utroligt effektiv måde at arbejde med relationsopbygning på, uden at det behøver at koste din virksomhed så meget som en krone. 

Summa Summarum

Der findes et utal af måder at gribe markedsføring an på. Nogle aktører mener at den eneste form for markedsføring der fungerer er sponsorering og annonceret indhold, mens andre mener at det er penge lige ud af vinduet - jeg tror det er sikkert at sige, at alle har forskellige erfaringer med digital markedsføring og virkningen af selvsamme. 

Denne artikel advokerer hverken sponsoreret indhold eller annonceringer på de sociale medier, men holder derimod fast i, at du som turismeaktør er meget bedre sat, ved at løbende arbejde på at opbygge gode relationer med dine potentielle gæster over de sociale medier. 

Content marketing, uanset om det så er blogindlæg der fortæller om destinationen, billeder af det daglige liv eller en video der viser hvor skønne i er, så er det en billig og utroligt effektiv måde at holde interessen fra potentielle gæster, i en tid hvor kroner og ører er det som virksomheder har mindst af. 

Sidst er content, meget modsat et opslag på Facebook, noget der kan ligge og skabe nye brandvarme leads uge efter uge, år efter år uden at indholdet bliver betragtet som urelevant af modtageren. 

Hvis du er turismeaktør og COVID-19 ramt, så skal du være meget mere end velkommen til at tage kontakt til mig her, og få lidt gratis sparring omkring hvordan content marketing kan hjælpe dig med at holde hjulene i gang.


Brænder du inde med spørgsmål

... eller vil du gerne have et uforpligtende tilbud? 

Så er du meget velkommen til at udfylde formulaen, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.

Du kan se priser her

8000 Aarhus C, Danmark - Tlf: 60 21 99 50 - Mail: rr@rtrosenberg.dk - CVR: 38871250