Digital Rundvisning af Hotel i Aarhus

Hotelbranchen, deres usynlige digitale gæster

… og hvordan du som hotelejer- kan bruge 3D til at fange deres opmærksomhed.


Vi lever i en digital verden hvor det er servicebranchen bekendt at den besøgende kommer mindre i kontakt med destinationen før de besøger den. Det har i høj grad sat nye krav til hotellers online tilstedeværelse og deres evne til at opretholde en stærkt digital profil der er ajour med de nyeste trends og tendenser.

For hvis ikke hotellet lykkedes med at skabe et tilfredstillende indtryk, er det ikke utænkeligt at gæsten bare browser videre til det næste hotel i rækken - takket været internettet er der blevet rigeligt af udbydere at vælge imellem.

Uden en stærk digital identitet, er der desværre gode chancer for at man som hotel vil have svært ved at brænde sig ind i hjernebarken på den digitale gæst så de husker en når de skal træffe beslutningen - og det er skidt for forretningen. 


  Hotelbranchen & COVID-19

Hotelbranchen er i forvejen en benhård branche at være i og takket været COVID-19 er det bestemt ikke blevet bedre. Før coronavirussen var antallet af overnatninger på danske hoteller vokset hvert eneste år i flere år i streg, og hoteller har op til nu bare skulle sikre sit hotel den største del af turismekagen – men nu er kagen væk og hoteller, konferencer, restauranter og alle de andre aktører i servicebranchen går sultne i seng dag efter dag.


Selvom grænserne er lukket og flytrafikken indstillet, så kæmper branchen stadig for deres respektive stykker af den meget lille danske turismekage - det betyder at det nu mere end nogensinde handler om at differentiere sig, yde brandgod digital service og alt i alt kvalitetssikre det digitale møde med gæsten.

3D fotografering er ikke “The one solution to rule them all”, men en utrolig måde at sikre at din digitale gæst får de værktøjer de skal bruge, for at danne et retvisende indtryk af hotellets fysiske rammer.

Nedenfor finder du et par grunde til at 3D er værd at overveje, når gæstens opmærksomhed skal fanges og hvorfor hoteller i høj grad kan gavne ved at indtænke det i deres digitale gæsteservice.

Tre grunde til at 3D kan hjælpe med din digitale gæsteservice

Ved at lade gæsten selv gå på opdagelse får de besvaret nogle af de mange spørgsmål de måtte sidde med som “Hvor stor er restauranten?”, “Hvor mange mennesker kan vi være i de forskellige sale?”, “Hvordan ser spa & wellness-området ud?”

Skulle den besøgende på hjemmesiden brænde inde med spørgsmål når de har ’scrollet’ til vejs ende, så kan 3D rundvisningen fungere som hotellets, ’informationsmedarbejder der aldrig går hjem’ der altid står klar til at yde hjælp til selvhjælp. 

Dette er ekstremt vigtigt i en digital tid hvor ‘tavse rejsende’ lurer rundt om hvert et hjørne. Takket været adgangen til den frie information er færre og færre tilbøjelige til at gribe knoglen og ringe hotelinformationen op med sine spørgsmål. I stedet er det blevet mere normalt at browse videre, hvis ikke hotellet besvarer de spørgsmål man nu måtte sidde med. 

Hvis du kender til SEO (søgemaskineoptimering), så ved du også at det er guld værd at kunne bibeholde dine digitale gæsters opmærksomhed - det øger nemlig det der kaldes dvæletiden.

Dvæletiden beskriver i grove træk hvor længe en digital gæst er på din hjemmeside. Hvis en besøgende bruger lang tid på din hjemmeside sammenlignet med dine konkurrenters, så vil Google opfatte det som om din sides indhold er både relevant og værdiskabende - hvilket kan være med til at sikre en højere placering på søgemaskinen.

In terms of 3D, dvæletid og besøgende i 3D rundvisningen, så kommer det i høj grad an på hvor stor en indsats der er gjort på forhånd, for at sikre en god strøm af organiske besøgende.

Driver man et konferencehotel- eller et konferencecenter, så pynter 3D rundvisningen ikke bare på hjemmesiden, det kan også bruges til at skabe blikfang, starte samtaler og bibeholder besøgendes på din messestand - for her er det nemlig alle kneb der gælder.

3D fotografering er en utroligt agil teknologi der kan bruges til det meste. På din messestand kan du skalere rundvisningen op på en storskærm og tilgå den fra en tablet som blikfang, have et par computere/tablets hvor messegæster kan gå på opdagelse og selvfølgelig et VR-headset med rundvisningen til de gæster der bare vil være der selv.

Messer er også det sted hvor hotel- og konferenceejere smider hinanden på vægten og vurderer tilstanden i kongeriget. Ved at stille op med både storskærm, computere, tablets og VR-headsets der alle sammen har dit hotel på sig, er du som udgangspunkt garanteret en smule teknologisk credit af dine konkurrenter - og det er med til at sende et signal om at dit hotel/konference er digitalt ajour.

  Innovativ Gæsteservice rammer flere brancher

Det er ikke kun hos hotelejerne, at de interaktive rundvisninger vækker opmærksomhed hos gæsten. Hos ejendomsgiganten Apartments.com bruger de også 3D fotografering til at fremvise boliger.  

Der er ingen tvivl om at 3D rundvisninger og salg- og leje af ejendomme passer sammen som hånd i handske - i stedet for at tage til åbent hus på ti ejendomme kan potentielle købere nu ‘nøjes’ med et par stykker, da de med den digitale kopi har kunne danne sig det indtryk de havde brug for, for at træffe den rigtige beslutning. 

Siden Apartments.com for nogle år tilbage begyndte at præsentere nogle af deres boliger på interaktiv vis, har de fået knap 5 millioner besøgende på deres 3D rundvisninger, men også fundet ud af ét vigtigt faktum:

"Besøgende på deres hjemmeside bruger tre til seks gange mere tid på en ejendom, der tilbyder 3D rundvisninger."
- Apartments.com

Det sætter to store streger under det faktum at 3D rundvisninger kan bruges til at understøtte din SEO-strategi og måske sikre en bedre placering på Google - hvilket kunne føre til nye potentielle gæster. Derudover øger det også gennemsigtigheden mellem gæst og hotellet, og hvis der er noget disse digitale nomader er helt tosset med, så er det selv at finde ud af alle de informationer om destinationen/hotellet/restauranten som de kan - men selvom de er utroligt selvstændige og digitalt kompetente, så gør det ikke noget at hjælpe dem lidt på vej af-og-til.

Digitale Rundvisninger er et intuitivt og pænt værktøj

En af de største og mest væsentlige grunde til at 3D rundvisninger fungerer så godt som de gør, er på grund af det hav af værktøjer der følger med. En 3D rundvisning udelukkende med 3D rundvisningen ville skabe mere forvirring end gavn, da den digitale gæst ikke ville kunne se hele plantegningen og danne sig overblikket derigennem.

Hos Rtrosenberg kommer alle 3D rundvisninger med plantegninger, et digitalt målebånd, Virtual Reality og en ‘dukkehus model’ hvor gæsten kan se hotellet udefra som et digitalt dukkehus og hoppe tilbage ind i rundvisningen lige hvor de lyster. 

Derudover har hoteller mulighed for at i plantegningen navngive konferencesale, restauranten eller værelserne med deres størrelse, pladsbegrænsning. Det er ikke kun smart for B2C gæsterne, men konferencehoteller og mødebookere gavner også af det, da bookerne ikke længere behøves at snakke med hotellet og via telefonen finde det rigtige lokale for deres næste konference/arrangement. 

Sidst er der også mulighed for at implementere infopunkter i 3D rundvisningen med enten artikler, tekst, video eller billeder, så den besøgende bliver præsenteret information om hotellet, når de behøver den, der hvor de behøver den - det er i høj grad med til at sætte et personligt præg med på 3D rundvisningen og få hotellets gode stemning med. 

Digitale Rundvisninger - Case med Horisont Hotel & Konference

Horisont er et konferencehotel med en beliggenhed i Aarhus N der har haft sin 3D rundvisning i et års tid og har mærket forskellen selv. Horisont betjener alt fra sommerferiegæster fra andre lande til store konferencer - hvilket også medfører nogle udfordringer for dem. Det er nemlig ikke altid nemt at vise alle ens faciliteter frem i en lang billedeserie, når man råder over 3.000 kvadratmeter fordelt på flere etager og udbyder services til både privatpersoner og erhverv. 

Her har 3D rundvisningen ikke kun givet Horisonts digitale gæster et bedre overblik før besøget, men også gjort livet en del lettere for mange af de ansatte på Horisont og deres B2B forbindelser. 

De bruger nemlig også 3D rundvisningen til at optimere deres bookingproces ved at inkludere størrelser, pladsbegrænsninger og muligheder med lokalet på deres forskellige konferencelokaler. Det har gjort at andre mødebookere fra andre erhverv kan træffe hurtigere og mere informerede beslutninger om deres næste konference/arrangement uden at nødvendigvis skulle i kontakt med Horisont.



”3D Modellen har gjort det nemmere for gæster der skal booke et arrangement på Horisont Hotel & Konference. De kan fra deres kontor, se vores faciliteter og hvilke lokaler der passer til netop deres arrangement.” 

- Mikkel Kroupstrup, Hotel Manager på Horisont
 Hotel & Konference

Kigger vi lidt nærmere på statistikkerne ser vi at omkring 30% af de besøgende på Horisonts hjemmeside har valgt at tage en tur i 3D rundvisningen (hvor den ligger) for at dannet sine egne indtryk af de fysiske rammer - det er en høj procentsats, når man tænker på at de 30% af alle besøgende har brugt tre til seks gange længere tid på siden end hvis den ikke havde haft en 3D model. 


Horisont har efter implementeringen også oplevet at mødebookere fra andre firmaer skriver at de gerne vil booke lokale nummer x i dette tidsrum, da de havde set det igennem 3D rundvisningen og havde vurderet at det havde alle de fornødenheder og den plads som de havde brug for.

I videoen til venstre kan du se Mikkel Kroustrup, Hotel Manager på Horisont forklare om nogle af de fordele de har oplevet efter at de havde implementeret 3D rundvisningen. I videoen går han over nogle af de selvsagte fordele, men kommer også om nogle mere uventede fordele.

Summa Summarum

For at sætte en krølle på de hav af 3D-informationer jeg lige har skyllet ind over dig, får du lige en oversigt herunder der summer det hele op. 

1

Digitale Fremvisninger og SEO

3D fotograferinger er ikke dit hotels vej til den organiske trafikhimmel hvor du ligger nummer 1 på Google uanset hvad man søger på - men det kan hjælpe dig på vej, hvis du i forvejen har fokus på SEO og placeringer på google. 3D rundvisninger er nemlig en fantastisk måde at sikre at besøgende på din hjemmeside kommer til at bruge en smule tid der, hvilket øger den førnævnte dvæletid og dermed sender et signal til Google’s bots (der crawler din side) om at din side har rigeligt med relevante og værdiskabende indhold.

2

Digitale Rundvisninger, Differentiering og Digital Gæsteservice

3D kan også hjælpe dig med at differentiere dit hotel- eller konferencecenter fra andre konkurrenter på markedet og sikre at du efterlader et indtryk som potentielle gæster vil huske. Det er specielt vigtigt i en tid hvor hoteller ikke må holde fysisk åbent og skal hente alle sommerens danske hotelgæster over internettet.

Teknologien kan også bruges til at øge gennemsigtigheden mellem hotel og gæst, ved at sikre at den ‘tavse rejsende’ kan finde alle de informationer som de nu engang har brug for, uden at nødvendigvis skulle snakke med et andet menneske - det er blevet et vigtigt parameter da digitaliseringen har skabt ‘den tavse rejsende’ der foretrækker selv at indhente al informationen om destinationen selv.

3

Digitale Rundvisninger som messevåben

Det kan også bruges som det hemmelige messevåben der med garanti vil få kæber til at falde og tiltrække den opmærksomhed som dit hotel nu engang er værd. Det kan ligeledes bruges på messer til at besvare spørgsmål om størrelse, form og rum og strømligne samtalen med potentielle kunder. Det kan være med til at drage nye- og brandvarme leads til at tilmelde sig på e-maillisten eller måske kommer ud til et åbent hus en dag - og hvis det går som det skal, så kommer de nok også til at bruge den på hjemmesiden, hvilket selvfølgelig øger SEO’en.

4

Digitale- og interaktive elementer skaber liv

3D rundvisningen kan bruges til at vise informationer til brugeren, der hvor brugeren har brug for dem - eksempelvis når de træder ind i ‘den store sal’ og er nysgerrig omkring hvor mange mennesker der egentligt kan være i den. Hoteller- og konferencer vil også kunne implementere videoer og billeder fra andre arrangementer og derigennem vise hvordan salene ser ud, når de er fyldt op med liv.

Brænder du inde med spørgsmål

... eller vil du gerne have et uforpligtende tilbud? 

Så er du meget velkommen til at udfylde formulaen, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.

Du kan se priser her

8000 Aarhus C, Danmark - Tlf: 60 21 99 50 - Mail: rr@rtrosenberg.dk - CVR: 38871250